”Jag är en nöjd Max-kund”

Jonas Dahlqvist, FinanskompetensPå väg till friidrottsträningen stannar jag och mina två söner, fem och åtta år, på Max Drive-through. Malte vill ha en hamburgare med bara ost och ketchup och Morris vill ha en hamburgare med endast bacon och sallad. Jag beställer tre originalmål; ett vanligt och två special. Tjejen som tar emot beställningen upplyser mig om att det blir billigare att ta två originalmål och ett suprememål, för då behöver jag inte betala extra för bacon.

Må hända att det här är en vardaglig händelse, men lika fullt är det ett gott exempel på när säljaren lyssnar in sin kunds behov, tillämpar sina produktkunskaper och föreslår ett alternativ, som blir mer fördelaktigt för kunden än kundens eget förslag.

Det är säljarens uppgift att ta fram ett förslag som passar kunden så bra som möjligt. Produktkunskaper och förståelse av kundens behov ger förutsättningar att presentera ett förslag som passar bättre än kundens ursprungliga önskemål och på så sätt överträffas kundens förväntningar. I mitt fall tjänade jag en krona på säljarens förslag jämfört med min beställning, så vinsten var marginell. Men som kund blir jag alltid glad av att känna att säljaren anstränger sig för att göra mitt val så bra som möjligt, och det påverkar definitivt min bild av företagets varumärke.

Finanskompetens kundmötesträningar tar sin utgångpunkt i nöjda kunder och gedigen behovsanalys. Under 10 års tid har vi genomfört kundmötesträningar för flera av våra kunder och intresset har bara ökat med åren. Därför startar vi nu en öppen kundmötesträning för finansiella rådgivare inom bank och försäkring. Första utbildningen startar den 14 oktober. Oavsett yrkesroll och oavsett bank kan vi använda samma kundmötesmetodik. Det kommer bidra till nöjdare kunder och ett högre förtroende för finansbranschen.

”Kundmötesträning för finansiella rådgivare” är en del av Training Academy, som vi lanserade i början av året. Här har vi samlat påbyggnadsutbildningar för erfarna rådgivare med fokus på att utveckla motivation, kunskap och förmåga. Kundmötesträning är en central del i alla program och kortare utbildningar inom Training Academy, oavsett om de är yrkesrollsinriktade eller mer generella.

Jag vill avsluta med att önska dig en lång och solig sommar! Och kom ihåg att hålla ögonen öppna på goda exempel på bra kundbemötande, så kommer du säkert att få många värdefulla uppslag som du kan använda i er egen vardag.

Jonas Dahlqvist
VD, Finanskompetens

Dela nyheten