Målet med utbildningen är ge dig fördjupade kunskaper inom rådgivning och kundmöte med fokus på intressekonflikter. Utbildningen ska bidra till en ökad kundanpassning i din rådgivning. Du lär dig också om investeringsbedrägerier och vad det innebär. Ämnet behandlas i ett flertal olika utbildningsmoment och genom inledande diagnostest skapas en anpassad studieplan utefter dina förkunskaper.
Utbildningen är uppbyggd kring följande delområden:
- Finansiell rådgivning
- Etik mm
Utbildningen är en renodlad distansutbildning som omfattar cirka 10 timmar distansstudier.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med finansiell rådgivning eller i andra roller inom bank och försäkring.
Genomförande
Utbildningen genomförs helt och hållet genom självstudier i Finanskompetens Rådgivarportal. Utifrån en detaljerad studieplan arbetar du med e-kurser, litteratur, diagnostester, träningsfrågor med mera.
Innehåll
Utbildningen behandlar bland annat följande:
- Definition av investeringsrådgivning
- Kravet på att råden ska vara lämpliga för kunden
- Omsorgs- och avrådandeplikten
- Kraven på dokumentation och utlämnande av dokumentation
- Skadeståndsskyldighet vid vårdslös rådgivning och vid tillhandahållande av investerings- tjänster i övrigt
- Investeringsbedrägerier
- Finansinspektionens roll och regelverk
- Branschorganisationer och självreglering
- Information till kund vid tillhandahållande av investeringstjänster
- Vanliga branschgemensamma avtal
- Kravet att ta tillvara kundernas intressen och handla hederligt, rättvist och professionellt
- Intressekonflikter och incitament
Kontakt
För ytterligare information och support, kontakta:
Finanskompetens Support
Telefon 08-651 71 65
För offert för större grupper, kontakta: