Det övergripande målet med den här utbildningen är att öka kunskapen om olika typer av bedrägerier och stärka medvetenheten om olika varningssignaler. Kunskap spelar en central roll i att både skydda oss själva, men även andra från bedrägerier. Med ökad kunskap och medvetenhet kan vi gemensamt förhindra bedrägerier och skapa ett säkrare och tryggare samhälle.
Utbildningen består av en e-learningmodul.
Deltagaren ska efter genomgången utbildning bland annat känna till:
- Vad ett bedrägeri är.
- Några vanliga typer av bedrägeriemetoder.
- Varningssignaler och att kunna upptäcka dem.
- Konsekvenserna av hur bedrägerier kan påverka individen, företagen och samhället.
The training is also avaliable in english – Fraud.
MÃ¥lgrupp
Du som vill få kunskap om bedrägerier både i din yrkesroll, men också som privatperson.
Genomförande
Utbildningen genomförs i Finanskompetens Portal. Den består av en e-learning. Den kan genomföras på dator eller mobilt.
Innehåll
Utbildningen tar bland annat upp:Â
- Vad ett bedrägeri är.Â
- Exempel pÃ¥ olika typer av bedrägerimetoder sÃ¥som:Â
-
- Telefon och sms-bedrägerierÂ
- RomansbedrägerierÂ
- InvesteringsbedrägerierÂ
- Bedrägerier i sociala medierÂ
- Företagsbedrägerier (VD- Bedrägerier, företagsbedrägeri, kreditbedrägerier)Â
- Övningar där du identifierar olika varningssignaler.
- Vilka konsekvenser bedrägerier kan fÃ¥ för individen, företagen och samhället.Â
Kontakt
För ytterligare information och support, kontakta:
Finanskompetens Support
Telefon 08-651 71 65
För offert för större grupper, kontakta: