USA:s nya handelstullar skapar svallvågor på världens börser. När nyhetsrubrikerna fylls med ord som “tullar”, “kris” och “börsras” väcks starka känslor hos många sparare och kunder.
I tider av oro aktiveras hjärnans snabba system. Rädslan för förlust ökar, långsiktighet ersätts av impulser och just då blir du som rådgivare viktigare än någonsin.
Samtidigt råder ett osäkert världsläge präglat av geopolitiska spänningar, krig, valutaförändringar och sviktande tillit mellan stormakter. Sådana globala händelser påverkar inte bara stater och marknader - de påverkar också människors trygghetskänsla och finansiella beteende. När det redan finns en grundton av oro i samhället, tenderar även ekonomiska nyheter att slå hårdare mot spararnas känslor
Enkla strategier för att lugna kunden:
Bekräfta känslan - “Jag förstår att det känns oroligt just nu, det gör många.”
Återför till planen - “Låt oss titta på varför vi valde den här strategin från början och vad som faktiskt har förändrats.”
När världen gungar testas relationen mellan rådgivare och kund. Men det är också en möjlighet för dig att just där och då, när oro möts av insikt, skapa det kanske mest värdefulla av allt i kundrelationen: trygghet och förtroende.
Den här artikeln är en del av vårt månadsbrev "HEJ RÅDGIVARE!".