Kunskapsrum → Separation efter 60? – Tänk på detta

Separation efter 60? – Tänk på detta

Separation efter 60 – vem står kvar som förmånstagare?

Separationer efter pensionsåldern blir allt vanligare. Men det är inte alltid kunden tänker på att en tidigare partner kan stå kvar som förmånstagare.

I vissa försäkringar har en specifik person angetts direkt i förordnandet, något som är vanligare i äldre avtal. Då skrevs förmånstagaren ofta in manuellt med namn och har sedan kanske aldrig ändrats. Ett sådant särskilt förordnande gäller som regel tills det aktivt ändras. Ett generellt förordnande, där det till exempel står make eller maka, fungerar annorlunda. Vid skilsmässa upphör ett generellt förordnande (make/maka) att gälla. Tänk även på att definitionen av sambo skiljer sig åt mellan olika bolag och villkor, vilket gör det extra viktigt att se över vad som faktiskt gäller.

Vilken typ av försäkring kunden har spelar också roll. Reglerna kan skilja sig åt mellan olika försäkringar. Det är därför viktigt att du som rådgivare vet vilken produkt kunden har och vilka villkor som följer med den.

Det är lätt hänt att uppgifterna i försäkringen hänger kvar år efter år, även när livet förändras. Men det kan få kännbara konsekvenser. Utbetalning kan till exempel gå till en tidigare partner, trots att paret har levt isär i många år. Det kan också skapa en svår situation för nya familjemedlemmar som tror att skyddet är uppdaterat.

Förmånstagarförordnande kan vara ett känsligt ämne att lyfta när du möter en äldre kund. Men det är ofta uppskattat när det görs i rätt ton. För många kunder blir det en viktig påminnelse om att tryggheten inte bara handlar om ekonomi utan om att lösningarna speglar hur livet ser ut i dag.

Du har säkert redan rutinen att ställa frågan om förmånstagarförordnande. Men ha en extra påminnelse att göra det också vid förändringar hos äldre kunder.


 


Tips till dig som rådgivare – några frågor att utgå ifrån i samtalet:

  • Vilken lösning har kunden?
  • Vad gäller enligt avtalet och vad omfattas kunden av per automatik?
  • Vad behöver kunden själv göra för att skyddet ska motsvara hans eller hennes önskemål?

Den här artikeln är en del av vårt månadsbrev "HEJ RÅDGIVARE!".

Dela gärna

Relaterade artiklar

VARFÖR FINANSKOMPETENS

ERFARENHET OCH EN MODERN PEDAGOGISK PLATTFORM

Vi kombinerar vår pedagogiska plattform med djupa kunskaper inom regelverk, ekonomi och produkter för att kunna erbjuda den bästa lärupplevelsen för våra kunder. Majoriteten av de som går våra utbildningar är rådgivare, specialister, compliance eller chefer inom bank, värdepappers- och försäkringsbolag. Vi har vårt egenutvecklade LMS för att kunna presentera den bästa pedagogiska lösningen till våra kunder och deltagare. I administrationsdelen erbjuder vi ett skräddarsytt systemstöd inom compliance för registerföring samt att mäta, följa upp och säkerställa regelefterlevnad.