Ett smakprov ur Finanskompetens kundmötesträning

Vi samlade ett gäng rådgivare från olika institut till ett seminarium på temat ”Så får du framgångsrika kundmöten”. Jonas Davidson Vitell, uppskattad lärare och tränare på Finanskompetens kundmötesträningar, bjöd på en kortversion av vår kundmötesmetodik. Själva essensen av den är att man gör en noggrann behovsanalys som leder fram till ett skräddarsytt råd.  I analysen ska du ta reda på vad det egentligen är som är riktigt viktigt i kundens liv.

För de allra flesta människor är pengar ett medel och inte ett mål i sig. För att kunden ska öppna sig för dig och vilja prata om vad som är viktigt i livet, måste du visa att du verkligen är intresserad, att du är en aktiv lyssnare som ställer initierade följdfrågor.

Under seminariet introducerade Jonas nya begrepp som till exempel varmprat, som inte helt oväntat är kallpratets motsats. När kunden under det inledande småpratet ger ledtrådar till det som är betydelsefullt i hennes liv ska du haka på med följdfrågor. Det leder dig rakt in i behovsanalysen och kundens hjärtefrågor.

Seminariet var mycket uppskattat. Som en rådgivare sa när hon gick ”Nu har jag tre kundmöten idag. Då tänker jag testa flera av de saker vi pratat om!”

Du som inte hade möjlighet att vara med, bjud gärna in oss så kommer vi och håller ett inspirationsseminarium på ditt företag.

Här kan du läsa mer om utbildningen Kundmötesträning för finansiella rådgivare.

Dela nyheten