Fintech och banker – vad är det som händer?

Sverige och inte minst Stockholm känns som rena Klondyke när det gäller jakten på nya heta fintechbolag. Techkulturen växer sig allt starkare i kölvattnet av framgångarna med Spotify och Klarna, och investerare kastar sina pengar över de nya satsningarna som om det vore år 2000 igen. Vad är det som händer och varför händer det här just nu?

Hur kan egentligen enskilda appar vara något vettigt och vem orkar i längden vara kund hos olika appföretag? Det verkar ju krångligt!

Svaret är att den tekniska utvecklingen har gått fort. Via Mobilt Bank-ID kan numera bankkunder enkelt ge tredjepartsleverantörer (appar) tillstånd att hämta kundens uppgifter om lån, sparande och betalningar från den bank eller de banker som kunden använder. EU:s betalningsdirektiv PSD2 som införs 2018 kommer att driva på utvecklingen ännu mer. Bankerna har inte längre monopol på kundernas kontoinformation och betaltjänster.

För kunderna finns egentligen bara fördelar med utvecklingen. Man kan behålla sin bank och ändå enkelt nyttja de nya tjänsterna. Man kan få en bra överblick över hela sin privatekonomi oberoende av på vilka banker eller fondbolag man har sitt sparande eller lån. Något som bankerna sällan klarar idag. Med en notis i mobilen om ett lägre pris på ett bolån kan kunden byta bolån med ett klick i mobilen. Dessutom paketeras tjänsterna i en mer kundanpassad miljö.

Utvecklingen innebär såklart stora utmaningar för de stora bankerna. Den personliga relationen med kunderna kommer att bli allt viktigare, men det kommer inte att räcka om inte bankerna snabbt anpassar sina egna digitala erbjudanden till den nya verkligheten. Millennials och de som växer upp idag kommer att vara ännu mer digitala och mobila.

Om (eller när) Google, Apple eller Facebook ger sig in i matchen, finns en risk att bankerna tappar relationen till sina kunder. I alla händelser kommer konkurrensen från de nya apparna att bidra till prispress, särskilt inom områden med hög marginal som fondsparande.

Som bank måste man nu hitta nya sätt att möta kunderna digitalt, på distans och i verkligheten – och att verkligen leverera ett värde. Bankerna är på god väg men här har de nya fintechbolagen med sina appar ett försprång när de designar lösningar utifrån kunden och inte utifrån bankens produkterbjudanden.

Dela nyheten