Två färska rapporter – Svenska Bankföreningens ”Threat assessment for Sweden’s banks” (2025) och Finansförbundets ”Det är vi som står med störst hotbild – Arbetsmiljökonsekvenser av den finansiella brottsligheten” (2025)– visar en tydlig trend: bankanställda och rådgivare står i frontlinjen för att skydda det finansiella systemet mot brottslighet. Nästan hälften upplever ett behov av mer kompetensutveckling.
Kompetensgapet: En utmaning för hela branschen
Enligt Finansförbundets rapport anser 97 procent av finansanställda att de spelar en nyckelroll i arbetet mot den finansiella brottsligheten. Sedan uppger 48 procent av de tillfrågade att de behöver mer utbildning för att kunna hantera uppdraget att stoppa finansiell brottslighet. Genom rätt kompetens kan man minska arbetsmiljörisker och sårbarheten för hela sektorn.
Rapporten beskriver också en ökande press och ansvar på anställda som möter hot och svåra beslut. Det här förstärks av Bankföreningens hotbildsbedömning, som pekar på alltmer sofistikerade metoder inom penningtvätt, cyberbrott och insiderhot. Kombinationen av dessa faktorer sätter kompetensen i en central roll.
Nya hot: Cyberattacker och insiderproblematik
Hotbilden mot banker och finansiella rådgivare har de senaste åren breddats. Svenska Bankföreningen lyfter bland annat:
- Cyberattacker och informationssäkerhet: Kraftigt ökande ransomware-attacker och sofistikerade nätfiske-försök gör att både rådgivare och system behöver stärkt skydd.
- Insiderhot: Rekrytering av insiders och social manipulation ökar risken för brott som kan underminera kundskydd och bankens verksamhet.
- Penningtvätt och finansiell kriminalitet: Organiserad brottslighet använder komplexa kedjor och nya betalningslösningar för att dölja illegala flöden.
För rådgivare betyder detta att man behöver ha både kunskap och trygghet i att upptäcka varningssignaler, hantera digitala risker och följa penningtvättslagstiftningen i praktiken.
Tillsammans stärker vi branschens försvarslinje
Rapporterna visar att hoten mot finanssektorn utvecklas snabbt och blir alltmer komplexa. Samtidigt finns en stark vilja hos bankanställda att bidra till lösningarna. För att lyckas krävs kontinuerlig kompetensutveckling och ett strukturerat arbete med informationssäkerhet och penningtvättsfrågor.
På Finanskompetens arbetar vi nära rådgivare och banker för att säkerställa att branschen står rustad inför framtidens utmaningar med utbildning som den starkaste försvarslinjen.
