Ny utbildning – Svåra samtal

Finanskompetens utbildar rådgivare i kundmötesmetodik – hur man genomför ett bra möte där man tillsammans med kunden hittar behov, pratar om både nuläge och framtid och utifrån det ger råd och föreslår lösningar som är bra för kundens ekonomi och liv.

Men ibland är samtalen lite svårare.

Allt är inte guld och gröna skogar där ute hos många människor och företag. Allt fler drabbas ekonomiska svårigheter och höjda räntor, och det finns en oro för utvecklingen i omvärlden. Detta präglar allt fler kundmöten nu än tidigare. Och även under normala omständigheter, kan vi ibland hamna i samtal och möten som är mer problematiska.

Att förstå hur vi människor fungerar och att ha en metodik i ryggraden kan hjälpa oss att möta svåra situationer där vår medmänniska är i affekt, står inför utmaningar eller när vi är oense.

Vad är tricket? Inga tricks. Bara att lyssna och förstå. Sen ska du lyssna mer och förstå ännu bättre. Du ska visa att du har lyssnat och förstått, och om du inte förstått - lyssna mer och försök förstå på djupet. Först därefter kan du hjälpa eller gå vidare. Ibland. Många gånger är det enda du kan göra att... lyssna och förstå.

I Finanskompetens utbildning Svåra samtal tittar vi på olika situationer med svåra samtal och hur vi kan tänka och göra för att hantera dem. Vi gå igenom några modeller och teorier som förklarar hur en människa reagerar och metodik för hur vi kan ta oss igenom det svåra samtalet.

Utbildningen är ca 25 minuter lång och riktar sig främst till alla yrkesroller som möter kunder, men är även nyttig för att utveckla kommunikationen internt i en grupp eller ett företag. Syftet är att öka medvetenheten och utbildningen är ett bra underlag för fortsatt träning, workshops och att utvecklas tillsammans.

Till utbildningen - Svåra samtal

Dela nyheten